töitä
yhteisöt&osallisuus
Kaupungit ja paikkakunnat muuttuvat ja moninaistuvat. Murroksen keskellä tarvitaan uudenlaista sillanrakentamista.
Aloitamme projektit yhteisöistä – kaikista yhteisöistä. Näemme muutoksen tekijöitä yhtä lailla ”top-down”-toimijoissa – päätöksentekijöissä ja suuryhtiöissä – kuin ”bottom-up”-tekijöissä – pienyrityksissä, asukkaissa, aktivisteissa ja uusissa tulokkaissa. Haemme yhteistyörakenteita, joissa keskenään erilaiset toimijat voivat toimia yhdessä, kukin omilla vahvuuksillaan.
Työkenttäämme:
Osaamistamme:
Päivitämme sivua
Kysy lisää: info@urbanpractice.fi
Torit (yhteistyöprojekti & toimeksianto)
30.9.–1.10.2017 neljässä kaupunginosassa Helsingissä
"Lähiöfest –tapahtuma on osoitus siitä, kuinka innokkaasti helsinkiläiset haluavat olla mukana kehittämässä omaa kotiseutuaan päivä päivältä paremmaksi."
– pormestari Jan Vapaavuori, Helsingin kaupunki 30.9.2017 tapahtumatorilla Malmilla
Helsingin kaupungin Herttoniemenrannan tapahtumatori 1.10.2017
Työmme
idea ja konseptointi, lokaatioanalyysit, paikallisten yrittäjien ja taiteilijoiden kontaktointi ja koordinointi, yritysyhteistyökumppanien koordinointi
Kehitimme Tori-konseptin Lähiöfest2017-tapahtuman päätukijalle Helsingin kaupungille. Lähtökohtana oli Kaupunkiympäristön toimialan meille kuvaama haaste: Uusi yleiskaava tulisi vaikuttamaan olemassaoleviin kaupunginosiin, sillä kolmasosa uudisrakentamisesta oli suunniteltu täydennysrakentamisena. Vastakkainasettelusta kaupungin ja asukkaiden välillä olisi päästävä “samalle puolelle pöytää” yhteiseen keskusteluun.
Tarjosimme kaupungille konseptiksi Toria – eri kaupunginosia kiertävää kohtaamispaikkaa – jossa kaupunki organisaationa voisi toimia aktiivisesti, kutsua asukkaita vuorovaikutukseen ja samalla avata mahdollisuuksia muille toimijoille. Kaupungin organisaation tapahtumatoreiksi nimeämiä kohtaamispaikkoja järjestettiin Lähiöfest2017-viikonloppuna neljä: Vuosaareen, Malmille, Pohjois-Haagaan ja Herttoniemenrantaan. Helsingin kaupungilla oli oma tiimi, jossa koordinaattorina toimi Jenni Peisa. Yhteistyökumppaneilla oli lisäksi projektikumppaneita ja alihankkijoita ohjelman ja fyysisten paikkojen toteutuksessa.
Toreilla oli esityksiä, miniseminaareja, työpajoja, lähiruokaa ja eri kumppaneiden projekteja. Tori mahdollisti kaupungille uudenlaisia kokeiluja. Kaikilla toreilla esim. työskenteli Maahanmuuttajien Helsinki -projektin kautta nuoria opastamassa ja auttamassa lähiseudun ikääntyneitä tulemaan tapahtumiin. Tällä projektillaan Helsinki ylsi finalistiksi Bloomberg Philanthropies -säätiön arvostetussa Engaged Cities -kisassa keväällä 2017.
Lähiöfest2017-viikosta lisää paikat&identiteetti
Yhteistyökumppaneiden teoista lisää kumppanuudet&rahoitus
#hoodshelsinki (oma projekti)
30.9.–1.10.2017 ja joulunalusaika 2017 eri puolilla Helsinkiä
“Hyvä esimerkki lähiöihin kohdistuvasta muutoksesta ja päivittyvästä puhetavasta on syyskuun viimeisellä viikolla 2017 järjestetty Lähiöfest.“
– Suomen Kuvalehti 29.10.2017
#hoodshelsinki-kisaan palkinnon antanut yrittäjä Puhokselta Helsingin Puotinharjusta
Työmme
idea ja konseptointi, kontaktit yrittäjiin, mediayhteistyö Radio Helsingin kanssa, sisällöntuotanto ja valokuvaus, kampanjan suunnittelu ja toteutus
Lähiöfest2017-kampanjan keskeisiä tavoitteita oli saada kaupunkilaiset kiinnostumaan oman kaupunkinsa eri alueista ja tutustumaan niiden yrityksiin ja kulttuuritarjontaan. Teimme festivaaliviikonlopulle kisan, joka kannustaisi kiertämään ja nostaisi samalla paikallisia toimijoita esiin.
#hoodshelsinki-kisassa kuka tahansa pystyi ottamaan kuvia eri paikoista Helsingissä ja lisäämällä hashtagin kuvaan olemaan mukana kilpailemassa palkinnoista. Palkintojen lahjoittajien joukossa mukana oli niin Helsingin kaupungin kulttuurikeskuksia kuin yksittäisiä pienyrityksiä. Kisassa saattoi voittaa niin ravintolaillallisen tai parturissakäynnin kuin pääsyliput IvanaHelsingin järjestämään Superwood-festivaalille tai HJK:n jalkapallo-otteluun.
Monet lahjoittajista olivat maahanmuuttajien perustamia yrityksiä, jotka saivat kampanjan kautta laajempaa huomiota. Kutsuimme jokaisen yrityksen varta vasten, ja loimme suoran kontaktin perustajiin ja työntekijöihin. Mukaan lähteneet kokivat kampanjan itselleen luontevaksi ja mielekkääksi tavaksi osallistua.
Kampanjan mediakumppanina oli Radio Helsinki, joka nosti kisaa esiin radiolähetyksissään ja erityisesti palkintoja lahjoittaneita pienyrityksiä. Kisa jatkui vielä festivaalin jälkeen. Kaikki yritykset esiteltiin lähiöfest.fi-sivuston karttapalvelussa. Keväällä 2017 ne saivat lisää näkyvyyttä, kun tuotimme itäisten ja läntisten naapurustojen sisältökokonaisuuden Helsingin kaupungin viralliselle matkailusivustolle myhelsinki.fi.
Lähiöfest2017-viikosta lisää paikat&identiteetti
Mediayhteistyöstä lisää kampanjat&media
Kumppanit
ota yhteyttä
Urban Practice Oy
Y-tunnus: 2413991-2
Paperilaskut: Döbelninkatu 3 b 20, 00260 Helsinki
Sähköiset laskut: 003724139912 / operaattori Maventa 003721291126
Urban Practice Oy kerää asiakkaitten ja yhteistyökumppaneiden yhteydenottoja ja ajoittaisia uutiskirjeitä varten. Asiakasrekisteriin kerättyjä henkilötietoja ovat nimi ja sähköposti. Käsittelemme henkilötietoja oikeutetun edun perusteella luottamuksellisesti ja yksityisyyden suojaa kunnioittaen.
© Urban Practice Oy 2018 All Rights Reserved